7

برپایی آیین ۳۰۰ ساله جامه‌پوشان پیرعلم در کلوده محمودآباد

  • کد خبر : 10662
  • ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۴
برپایی آیین ۳۰۰ ساله جامه‌پوشان پیرعلم در کلوده محمودآباد
همزمان با هفتم ماه محرم الحرام کهن آیین جامه پوشان پیرعلم با میراث‌داری خانواده جمالی در روستای کلوده شهرستان محمودآباد برپا شد.

به گزارش “خط شمال” پیش از ظهر امروز همزمان با روز هفتم ماه محرم الحرام، آئین دیرینه جامه پوشان پیرعلم با قدمت ۳۰۰ ساله و میراث داری خانواده جمالی با استقبال عزاداران حسینی در روستای کلوده محمودآباد برپا شده است.

سنت دیرینه‌ای که از جد بزرگ جمالی‌ها در یکی از ییلاقات شهرستان آمل بنام حاجی دلا آغاز شد و امروزه با انتقال این سنت دیرینه به این روستا همچنان توسط پسران جمالی ادامه دارد.

در این روز صبح زود یعنی ساعت 6، خانواده جمالی و هیئت امنا حسینیه و ریش سفیدان روستای کلوده پیرعلم 300 ساله را در دست گرفته و با پارچه‌های سبز و نذری آذین‌بندی می‌کنند و بر روی تیرک بزرگ چوبی قرار می‌دهند و اما بعد از قرار دادن این پیرعلم نوبت به پوشاندن روسری‌های نذری یک سال گذشته می‌شود.

پس از مراسم جامه پوشان پیر علم عزاداران دو کوتل، یک علم قدیمی و بیرق پیر علم را در دستان خود می‌گیرند و به سمت حسینیه محل با نوحه و سینه‌زنی حرکت می‌کنند.

مراسمی که از ابتدا با پخش نذورات متعددی چون شربت، آش، شیرینی، برنج، قربانی گوسفند، شروع و اهدای روسری پس از تبرک پیرعلم به خانم‌های عزادار در مراسم به پایان می‌رسد.

 

لینک کوتاه : https://khateshomal.ir/?p=10662

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.