5

بررسی علل وقوع سرقت از اماکن خصوصی در استان مازندران

  • کد خبر : 8702
  • ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۳
بررسی علل وقوع سرقت از اماکن خصوصی در استان مازندران
اکثر سرقت‌ها به عوامل زمینه‌ای، محیطی، اجتماعی، اقتصادی و محیط جغرافیایی ارتباط دارند که ارتکاب جرم سرقت را آسانتر می‌کنند.

به گزارش “خط شمال” نگاهی به نتایج طرح تحقیقاتی تحلیل جرم شناسی سرقت از اماکن خصوصی، از نگاه جرم شناختی علل وقوع جرم سرقت از اماکن خصوصی در استان مازندران چیست؟

نتایج نشان داد که عوامل زمینه ای، محیطی، اجتماعی و اقتصادی به عنوان علل وقوع جرم سرقت از اماکن خصوصی شناخته شدند.  یافته های پژوهش حاضر با یافته های پژوهش صادقی که به بررسی و تحلیل جرم شناختی سرقت از اماکن خصوصی پرداخت، مطابقت دارد.

این محقق به اين نتيجه رسيد که ویژگی های مختلف اعم از:  فردی، اجتماعی و وضعی(زمینه ای) بر بروز سرقت های از اماکن خصوصی تأثیر دارد. همچنین یافته های پژوهش حاضر با یافته های پژوهش گرین  مطابقت دارد این محققان به اين نتيجه رسيدند كه جرم سرقت در اکثر سارقین به محیط جغرافیایی و عوامل اجتماعی ارتباط دارد که ارتکاب جرم سرقت را آسانتر می کنند مانند نقاط کور و شهرك ها حاشیه اي شهرها و حضور کمرنگ پلیس از عوامل مهم ارتکاب جرم معرفی شده اند.

یافته های پژوهش حاضر با یافته های پژوهش یان هانگ مطابقت دارد، این محققان به اين نتيجه رسيدند كه هر چه از شهرهاي کوچک به سمت شهرهاي بزرگ پیش می رویم، پیچیدگی و تعداد سرقت ها بیشتر می شود و همچنین در شهرهاي کوچک سرقت منازل و در شهرهاي بزرگ سرقت خودرو بیشترین آمار را دارد. یافته های پژوهش حاضر با یافته های آسم منیر و همکاران که به بررسی اقدامات پیشگیرانه دولتی و وقوع سرقت از اماکن پرداختند، مطابقت دارد این محققان نیز به اين نتيجه رسيدند كه عوامل محیطی و اجتماعی به عنوان مهمترین عوامل وقوع سرقت از اماکن شناخته می شوند .

عوامل زمینهای تأثیرگذار بر وقوع جرم سرقت از اماکن خصوصی در استان مازندران: نتایج نشان داد که تأثیر عوامل زمینه ای بر وقوع جرم سرقت از اماکن خصوصی در استان مازندران در سطح اطمینان 95% تایید می‌شود و اینکه متغیر عوامل زمینه ای به میزان 32.5 درصد از تغییرات وقوع سرقت از اماکن خصوصی را به صورت مثبت و مستقیم تشریح می کند.

یافته های پژوهش حاضر با یافته های پژوهش اکبری و همکاران که به بررسی جرم سرقت از منزل و نقش نابرابري بر آن و تحليل فضايي- جامعه شناختي آن در شهر کرمانشاه پرداختند؛ مطابقت دارد. این محققان به اين نتيجه رسيدند كه عوامل زمینه ای در احتمال وقوع سرقت از اماکن خصوصی تاثیر بسازی دارد. یافته های پژوهش حاضر با یافته های پژوهش آذرپرند و نیازخانی که به بررسی عوامل موثر بر کشف سرقت از اماکن دولتي استان البرز پرداختند؛ مطابقت دارد.

یافته های پژوهش حاضر با یافته های پژوهش وطنی و فاطمی موحد  مطابقت دارد. این محققان به اين نتيجه رسيدند كه بین متغیرهاي زمینه ای، محرومیت نسبی، پایگاه اقتصادي- اجتماعی و از هم گسیختگی خانواده رابطه معناداري وجود دارد. عوامل اجتماعی تأثیرگذار بر وقوع جرم سرقت از اماکن خصوصی استان مازندران: نتایج نشان داد که تأثیر عوامل اجتماعی بر وقوع جرم سرقت از اماکن خصوصی در استان مازندران در سطح اطمینان 95% تایید می‌شود و اینکه متغیر عوامل اجتماعی به میزان 16 درصد از تغییرات وقوع سرقت از اماکن خصوصی را به صورت مثبت و مستقیم تشریح می کند.

یافته های پژوهش حاضر با یافته های پژوهش آسم منیر و همکاران که به بررسی اقدامات پیشگیرانه دولتی و وقوع سرقت از اماکن پرداختند؛ مطابقت دارد، این محققان به اين نتيجه رسيدند كه عوامل اجتماعی بر وقوع سرقت از اماکن تاثیرگذار است. یافته های پژوهش حاضر با یافته های پژوهش مختاری و همکاران که به بررسی عوامل اجتماعی و اقتصادی موثر بر ارتکاب به سرقت در بین جوانان پرداختند؛ مطابقت دارد، این محققان به اين نتيجه رسيدند كه با افزایش رابطه افراد با دوستان ناباب و کج رو احتمال ارتکاب سرقت نیز در این افراد افزایش می یابد بطوریکه نظریه هم نشینی ساترلند نیز انتقال رفتار مجرمانه را تایید می کند.

همچنین یافته های پژوهش حاضر با یافته های اکبری و همکاران مطابقت دارد، این محققان به اين نتيجه رسيدند كه عوامل اجتماعی مانند:  نابرابري اجتماعی، فاصله طبقاتی و غیره بر وقوع سرقت تاثیر گذار است.

با توجه به اینکه تاثیر مولفه های سیستم نظارتی و روشنایی بر وقوع سرقت از اماکن خصوصی تاثیرگذار بوده است لذا بایستی ابتدا اماکن خصوصی مستعد سرقت كه در نزدیکی آنها محل بيتوته و تجمع سارقان، معتادان و غیره می باشد، را شناسایی نمود و از طریق سازوکارهای نظارتی(دوربین و غیره) به به کنترل آن مناطق پرداخته شود.
با توجه به نتایج پژوهش و به دلیل ضعف در کنترل منطقه پیشنهاد می شود باتوجه به اینکه وسایل سرقت شده از اماکن خصوصی پس از سرقت در شبکه های فروش غیرمجاز خريد و فروش می شوند برای پیشگیری از اين شرایط به صورت مستمر و اتفاقي از آن محل ها بازديد شود.
تهیه شده توسط: اداره برآورد اجتماعی- و دفتر تحقیقات کاربردی  فرماندهی انتظامی استان مازندران
لینک کوتاه : https://khateshomal.ir/?p=8702

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.