بافتهای فرسوده زیادی در شهرستانهای قائم شهر، سوادکوه و سوادکوه شمالی وجود دارد که شاید بعضی از مالکین دارای توان مالی برای بازسازی نباشند یا زندگی شان در همان بافت فرسوده تعریف می شود، چاره کار فقط اعمال قانون صرف نمی باشد، بلکه با مصوبه های شورا و مشوقهای شهرداری به انضمام حمایتهای اداره راه و شهرسازی و در روستاها با ورود بنیاد مسکن، ضمن تخفیف قائل شدن در عوارض نوسازی و صدور پروانه، در توافقنامه با بانکهای عامل جهت وامهای زیر 8 درصد بهره یاریگر ایشان باشند.
در تعدادی از شهرداری ها نظیر شهرداری پل سفید قبلا مشوقهایی برای مقاوم سازی و نوسازی در نظر گرفته شده بود ، یا دکتر سید محمد نظری مدیرکل راه و شهرسازی مازندران سال گذشته از وامهای 8 درصد بهره برای بافتهای فرسوده و حمایت از مالکین بافتهای مذکور جهت مقاوم سازی خبر داده بود
حتما در شورا و شهرداری قائم شهر و دیگر شهرها نیز مشوقهای اینچنینی در تخفیف عوارض و مساعدت در پروانه ساخت و معرفی به بانک وجود دارد
اگر مساعدت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، شهرداری و شورا ناچیز باشد، امید چندانی به حل مشکلات بافتهای فرسوده بخصوص در نواحی پرتراکم نباید داشت.
اما در شهر قائم شهر بواسطه تردد مردمان سوادکوه و سوادکوه شمالی به انضمام شهروندان قائم شهر و دهستان های این شهرستان، خیابانهای آن شلوغ می باشد بگونه ای که ترافیک جمعیت رهگذر در میدان طالقانی مرکز شهر و تا حدود 2000 متر در شبکه خیابانهای اطراف مملو از جمعیت می باشد، لذا مردمی که برای خرید علاوه بر ورود به مغازه ها و فروشگاهها نگاه به تزئینات و لوازم فروشگاهها دارند، دید بعضی از ایشان معطوف به ساختمانهای بعضأ کهنه و قدیمی در طبقات فوقانی نیز می باشد، حتی مسافران و گردشگران که به شهر قائم شهر رجوع می کنند شاهد برخی از واحدهای قدیمی خواهند بود که شاید با تکانش ساده زمین یا طوفان تند، خطر آفرین نیز شوند ضمن اینکه منظره ناخوشایندی را جلوی دیده گان قرار می دهند
⛔نمونه ای از ساختمانهایی که بر سر عبور عابرین نیاز به نوسازی و مرمت و مقاوم سازی حتی تخریب دارند، ⛔خیابان ساری روبروی نساجی شماره 1، ⛔خیابان ساری روبروی پاساژ مفیدی تقریبا مقابل بانک صادرات، ⛔جوار پل هوایی بیمارستان رازی و… می باشند
این نقاط در صورت بروز باد شدید یا طوفان یا زلزله ریشتر پایین، نقاط خطر آفرین محسوب می شوند که در قلب شهر و مراکز پر تردد واقع شده اند
بدیهی است بافتهای فرسوده و پراکنده زیادی در سطح نواحی شهری قائم شهر، شیرگاه، زیرآب، پل سفید و آلاشت و…. وجود دارند که به طریق اساسی با همکاری مالکین یا حل مشکل انحصار وراثت یا در غیاب طولانی مدت صاحب ملک با نیابت قضایی باید تعیین تکلیف شوند.
البته در حق ساکنین کم بضاعت یا ناتوان مالی نباید اجحاف شود و شرائط صدور پروانه، تخفیف در عوارض و پروانه، وام کم بهره و دیگر مشوقها شامل ایشان شود چون بسیاری از خانوارها اگر توان مالی داشتند نیازی به ورود شورا، شهرداری، اداره راه و شهرسازی و بنیاد مسکن نداشتند.
انتظار می رود در اولین گام، نقاط خطر آفرین یا واحدهایی که منظر شهری را با بافت فرسوده دچار نازیبایی کردند، تدبیری از جنس اقدام و عمل شود، شهرداری می تواند با مصوبه شورا و تایید کمیته انطباق فرمانداری، برای زیبا سازی در رنگ آمیزی و نقاشی ساختمانهای شهری به ویژه اماکن سر معابر اصلی در معرفی به فروشگاههای رنگ بصورت اقساط و تخفیف مشارکت نماید و در مقاوم سازی و نوسازی نیز با در نظر گرفتن مشوقهای پیش گفته مانند تفاهم نامه بانکی وام کم بهره بلند مدت و تخفیف عوارض و پروانه،با کمکی اساسی، سهیم باشد و این حمایتها در عمل باید قابل احساس باشد.
موارد ذکر شده در این یادداشت و گزارش، تنها بخش کوچکی از بافتهای فرسوده خطر آفرین احتمالی هستند، تعداد قابل ملاحظه ای از مغازه های قائم شهر، شیرگاه، زیرآب، آلاشت،و دیگر شهرهای ایران هست که فرسودگی آنها ذیل زرق و برق دیزاین و دکور و نما رنگی مخفی شده اند. علاوه بر این موارد بسیاری از مالکین منازل شهری و روستایی از پس هزینه کمرشکن زندگی بر نمی آیند چه رسد به مقاوم سازی خانه ها و مغازه ها، لذا نیاز هست تا دولت و مجلس در بالادست قوانینی راحت تر از شرائط فعلی برای بخشودگی عوارض و وام های کم بهره دراز مدت دارای تنفس یک ساله تصویب و ابلاغ نمایند. و پیرو کار دولت شهرداری ها و راه و شهرسازی در شهر و بنیاد مسکن و اداره کل شهری و روستایی استانداری در روستا مشوقهایی که کمک کار مالکین بناهای فرسوده باشد در نظر گیرند.