3
گفت‌وگو با بانوی کارآفرین‌ دانشگاه مازندران:

از چالش تا کسب تجربه و تولید در روزهای کرونایی/ نوآوری از مسیر بانوی کارآفرین می‌گذرد

  • کد خبر : 1348
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
از چالش تا کسب تجربه و تولید در روزهای کرونایی/ نوآوری از مسیر بانوی کارآفرین می‌گذرد
در راستای معرفی دانشجویان و دانش‌آموختگان کارآفرین‌ دانشگاه مازندران طی گفت‌وگویی با منیرا معلم بنهنگی و همکارش نیره قائنی، دو جوان تحصیل‌کرده برای این‌که عضو جامعه کارآفرین‌های کشور شوند، کارشان را با سرمایه‌ای اندک آغاز کردند.

با وجود قبول ریسک حضور در بازار رقبای قدرتمند و باسابقه، در نهایت با اراده و عدم ناامیدی در مواجهه با مشکلات، با توکل به خدا و ضمن تلاش، پشتکار مداوم و با تکیه بر دانش تخصصی، برنامه‌ریزی سنجیده، تحقیق و کسب مشاوره، گام‌های‌شان را محکم‌تر از گذشته برداشتند تا بتوانند فرصت‌ شغلی را برای خود و دیگران ایجاد کنند.

منیرا معلم بنهنگی دانشجوی دکترای شیمی تجزیه دانشگاه مازندران از فعالیت خود به‌عنوان فرد کارآفرین و تاسیس شرکت نوآور شرکت تولیدات بهداشتی و صنعتی شیمی‌پژوهان معلم، ذیل مجموعه مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه مازندران می‌گوید.

من به همراه همکارم نیره قائنی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه مازندران و دانشجوی دکترای شیمی دانشگاه شیراز، پس از اتمام دوره کارشناسی ارشد، هم‌زمان با امور تدریس، بنا بر علاقه شخصی، فعالیت پژوهشی مرتبط با دانش و حوزه تخصصی‌مان را آغاز کردیم.

معلم درخصوص زمینه فعالیت و محصولات شرکت اظهار کرد: با شیوع بیماری کرونا ویروس از اواخر سال 1398 و نیاز مبرم بازار در حوزه مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده، پس از طی مراحل تحقیق و با سرمایه اندک شخصی، فعالیت در این حوزه را شروع کردیم، با کمک و حمایت‌های مهندس حق‌پناه، تولید محصول و آماده‌سازی نمونه‌های اولیه آغاز شد و شرکت تولیدات بهداشتی و صنعتی شیمی‌پژوهان معلم به ثبت رسید. در حال حاضر در قالب شرکت فناور ذیل مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه مازندران مشغول فعالیت هستیم. شرکت توانایی تولید انواع شوینده‌های خانگی و صنعتی و ضدعفونی‌کننده‌ها را در صورت ایجاد بستر و الزامات فضای فیزیکی، در مقیاس تولید انبوه را داراست.

با مشاوره تخصصی دکتر شهرام قاسمی میر، فاز تولید نمونه آزمایشگاهی محصولات جدید گیاهی بر پایه نانو ذرات نقره از گیاهان بومی و هم‌چنین پیش ماده‌های پرمصرف صنعتی(مانند گرافن، روی، سیلیکا و…) در قالب طرح‌های پژوهشی در حال انجام است، تا در صورت اخذ مجوز دانش بنیان قدم‌های بلندتری در جهت اهداف پیش روی برداریم.

وی با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) که می‌‎فرمایند: هرکه در عمل کوتاهی کند به اندوه گرفتار آید، افزود: علاوه بر تدریس غیررسمی در دوره دبیرستان، همواره دغدغه ذهنیت کارآفرینی را به‌همراه داشتم. به نظر شخصی من در کارهای روتین اداری امکان استفاده از کلیه ظرفیت و توانمندی فرد مقدور نمی‌باشد. قبل از شروع فعالیت حاضر، به‌همراه همکارم، خانم قائنی طرح‌های متفاوتی را دنبال کرده بودیم که به سرانجام نرسیدند ولی تلاش در مسیرهای مختلف سبب شد به توانمندی ذاتی خود پی‌ببریم.

این دکترای شیمی تجزیه دانشگاه مازندران از سرمایه اندک، جهت شروع کسب و کار خود می‌گوید: جهت افتتاح حساب شرکت، با مبلغ تنها صد هزار تومان، به‌عنوان سرمایه اولیه، کارمان را آغاز کردیم.

معلم خاطرنشان کرد: تحصیلات آکادمیک علاوه بر کسب دانش فنی و تخصصی، سبب افزایش شجاعت، جسارت، دید بهتر نسبت به پیرامون و جایگاه فرد در جامعه می‌شود؛البته می‌توان هم‌زمان هر دو مسیرکسب دانش و مهارت‌آموزی را در یک راستا پیش برد. ضرورتی به اولویت تحصیل و سپس انجام کار نیست، اگر فرد از ابتدای دوره دانشگاه، به دنبال عملی کردن دانش خود و کسب مهارت باشد، زمان رسیدن به موفقیت کاهش می‌یابد.

وی افت کیفیت آموزش‌های مهارتی را مهم‌ترین علت عدم استقبال فارغ‌التحصیلان از تولید و انجام کارهای حرفه‌ای و مهارتی دانست و گفت: چالش­‌های زیاد موجود در زمینه کارآفرینی و افت کیفیت آموزش‌های مهارتی، سبب عدم استقبال فارغ‌التحصیلان به ورود در حوزه تولید شده است. بدون شک با تجدیدنظر در سیلابس دروس، راهنمایی و مشاوره تحصیلی بهینه در مدارس و زمان تعیین رشته برای دانش‌آموزان، ظرفیت‌ها به سمت حوز‌ه‌ تولید هدایت خواهند شد. سرانجام خروجی نظام آموزشی هدفمند منجر به بهره‌وری نیز خواهد شد. در تعریف دیگر بهره‌وری یعنی به‌جای پشت میز نشستن، ایستاده پشت دستگاه کارکردن و کمک به رشد اقتصادی خود و جامعه کردند.

این بانوی موفق در خصوص نقش آموزش و اهمیت تجربه در توسعه کارآفرینی تصریح کرد: درحالی‌که دانش می‌تواند احتمال خطا و سطح خطر را برای کسب و کارهای نوپا و جوان کاهش دهد ولی معتقدم بیش از آن‌که کارآفرین‌ها صرفاً به دانش و علم کارآفرینی نیاز داشته باشند، نیازمند تفکر و تجربه هستند.

معلم از لزوم استفاده از فناوری و نوآوری و شناخت نیاز بازار برای پیشرفت کسب و کار نوپا و رقابت با رقبا این چنین بیان کرد: با توجه به اشباع کشور در حوزه تولیدات محصولات شیمیایی و صادرات محصولات به کشورهای همسایه، پارامترهای افزایش کیفیت محصول، سازگاری بیشتر با محیط زیست و اهمیت به سلامت مصرف کننده، سبب تمایز محصولات در بین رقبا خواهد بود و این مورد مستلزم استفاده از تکنولوژی و فناوری به‌روز می‌باشد.

این دکترای شیمی تجزیه دانشگاه مازندران اهداف و فعالیت‌های آتی شرکت را ورود به عرصه تولید انواع کامپوزیت‌های بر پایه نانو و پیش ماده‌های پر مصرف صنعت نام برد و گفت: امروزه ورود نانوفناوری دگرگونی شگرفی در تولیدات محصولات مرتبط ایجاد نموده است که مواد شوینده کارواش و مواد شوینده گیاهی از موارد نوآورانه آن محسوب می‌شوند. در همین راستا، در حال تولیدات نمونه آزمایشگاهی انواع کامپوزیت‌های نانویی و پیش‌ماده‌های پر مصرف صنعتی جهت گسترش حوزه فعالیت شرکت هستیم.

معلم از انگیزه‌های اصلی توسعه فعالیت شرکت، را تقاضای انبوه بازار در زمان همه‌گیری ویروس کرونا به سمت مواد ضدعفونی‌کننده ذکر می‌کند.

این دانشجوی کارآفرین بحث مالی و اخذ مجوزها را دو مشکل اصلی در زمینه شروع کسب و کار نوپا برمی‌شمارد و می‌گوید: تامین منابع مالی نیرو محرکه پیش‌برنده فعالیت می‌باشد. با وجود رقبای قدرتمند بازار مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده و تبلیغات گسترده این شرکت‌ها، هرچه قدر هم که محصول باکیفیت باشد، جهت معرفی و اثبات خودمان کار بسیار سختی در پیش‌رو خواهیم داشت.

اخذ مجوز وابسته به وجود بستر لازم برای شروع فعالیت هست، زیرا مهم‌ترین عامل برای جلب اعتماد سرمایه‌گذار وجود مجوز­های لازم برای شروع فرآیند تولید است و گرفتن مجوزها نیازمند داشتن فضای لازم و نمونه اولیه است که در نهایت به مسایل مالی برمی‌گردد.

وی در ادامه از چگونگی آشنایی و پذیرش در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه مازندران و تاثیر حمایت‌های مرکز تاکید کرده و افزود: قبل از پذیرش مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه مازندران، آشنایی با حمایت‌ها کار مرکز رشد نداشتم و از طریق دوستان هم دانشگاهی با این مرکز آشنا شدیم. توسط مر کز رشد، فضایی به‌عنوان دفتر کار وکارگاه تولید نمونه محصول در اختیار شرکت قرار داده شد که برای شکل‌گیری ساختار، پیشرفت و توسعه تولیدات شرکت بسیار تاثیرگذار بود.

محیط مثبت و سازنده همراه با مشاوره و راهنمایی همکاران مرکز رشد، عامل موثری برای ادامه مسیر شرکت بوده است. هم‌چنین ضمن تشکر از ریاست مرکز دکتر کردانی و معاون مرکز آقای قنبرپور، امیدواریم با اعطای تسهیلات به شرکت نوپا، اهداف پیش‌روی شرکت سریع‌تر عملی شود. در حال حاضر قرارداد سود مشارکت با دانشگاه منعقد شده است.

این دانشجوی کارآفرین و همکارش که تحصیل و اشتغال را توامان در حال انجام هستند، با اشاره به ظرفیت و توانمندی‌های تخصصی بانوان فارغ‌التحصیل دانشگاهی، راه‌حل خروج از معضل بيكاري آن‌ها را خودباوری و توسعه كارآفريني در ميان زنان و دختران دانشگاهي برشمرد و گفت: زنان به جهت ایفای نقش‌های اساسی‌تر و به مراتب حساس‌تر از مردان، از حقوق عالی انسانی نیز باید برخوردار باشند و یکی از  حقوق مهم و لازم زنان، به نحوه انتخاب شیوه زندگی کردن توسط خودشان بر می‌گردد. خودباوري نه تنها منجر به تسلط و موفقيت در زندگي شخصي خواهد شد، بلكه بسياري از ناهنجاري‌هاي فكري و رواني شایع امروزه را می‌كاهد و آنان را به جايگاه واقعي خود مي‌رساند.

فرآيند كارآفريني با شكل‌گيري يك انديشه آغاز مي‌شود و با انتخاب راهكارهاي مناسب، تامين منابع لازم و غلبه بر موانع پیش‌رو به مرحله اجرا درمي‌آيد. براي آن‌كه زنان بتوانند اين فرآيند را با موفقيت پشت سر بگذارند، نيازمند تقويت مهارت‌هاي تخصصي و به‌ویژه ارتباطي خود هستند.

پذيرش درست تفاوت‌هاي طبيعي ميان زن و مرد و هم‌چنین پرهيز از مقايسه‌هاي بي­مورد كه موجب كاهش عزت نفس‌شان می­شود، اعتماد به استعدادها و توانايي‌هاي خود، هدفمندي و انتخاب برنامه‌هاي درست و منطقي، رشد و کسب مهارت‌های مختلف سبب توانمندسازی فرد می‌شود.

اهمیت به اتفاقات اجتماعی پیرامون خود و مشاركت در فعاليت‌هاي اجتماعي به‌خصوص نهادهای غيردولتي در مجموع مهارت‌هاي كارآفريني زنان را افزايش مي‌دهد.

معلم، در پایان در سخنی با جوانان جویای کار و دانشجویان با انگیزه انجام استارت‌آپ و کسب و کار نوپا می‌گوید: باید شروع کرد؛ هر ایده و فکری که در جهت ایجاد کسب و کار در ذهن دارید با امید به خدا و اعتماد به نفس کامل گام اول را بردارید.

من در کلاس‌­های درس در بین دوستان و دانشجویان آرزوهای بزرگی می‌بینم، اما انگیزه‌ها ضعیف و بی‌رمق هستند. من صحبتم به دوستان جوان‌تر از خودم این است که برای به زبان آوردن آرزوهای‌تان جرات کنید. به سیستم آموزش فعلی مدارس و دانشگاه‌ها اکتفا نکنند، جست‌وجو کنند و مسیر موازی برای کشف استعدادها و سرمایه‌گذاری بر توانمندی‌های‌شان برای رسیدن به رویاها ایجاد نمایند. در نهایت از مسیر زندگی لذت ببرند و بزرگ‌ترین و سخت‌ترین کار شروع کردن و برداشتن اولین قدم است.

شروع کنید: خود راه بگویدت که چون باید رفت.

در  پایان این دانشجوی کارآفرین با اشاره به پشتیبانی و همراهی اساتید مشاورشان حوزه کسب و کار و تخصص‌شان می‌گوید: از آقایان مهندس حق‌پناه و دکتر شهرام قاسمی‌میر که همواره کمک‌های خالصانه‌شان را از ما دریغ نکرده‌اند، تشکر ویژه داریم.

لینک کوتاه : https://khateshomal.ir/?p=1348

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.