3

از دغدغه‌های مادری تا آرزوها و دغدغه‌های بی‌پایان برای جامعه/ لزوم توجه بیشتر مسئولان به بانوان خبرنگار

  • کد خبر : 11138
  • ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰:۴۲
از دغدغه‌های مادری تا آرزوها و دغدغه‌های بی‌پایان برای جامعه/ لزوم توجه بیشتر مسئولان به بانوان خبرنگار
بانوی خبرنگار مازندرانی با اشاره به اینکه ۱۲ سال به عشق مردم از سختی‌ها گذشت، گفت: مسئولان توجه بیشتری به بانوان خبرنگار داشته باشند.

به گزارش “خط شمال” به نقل از پایگاه خبری سلام بانو؛ محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در هفدهم مرداد سال ۱۳۷۷ به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسیدند. به همین مناسبت، شورای فرهنگ عمومی کشور، سالروز شهادت این شهید را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری کردند.

در دنیای امروز، که جنگ روایت‌ها، غیرواقعیت را واقعی نشان می‌دهند، نقش اهالی رسانه بیش از گذشته دیده می‌شود.

در ادامه به همین بهانه با یک بانوی فعال در عرصه خبرنگاری به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

بهناز مقدس بانوی خبرنگار فعال استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه از بهمن سال ۱۳۹۰ با ماهنامه نارنج و ترنج وارد عرصه خبری شده است، اظهار کرد: از سال ۱۳۹۵ نویسندگی را به صورت حرفه‌ای شروع کرده و در حال حاضر دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی هستم و در زمینه رسانه در چندین خبرگزاری سابقه فعالیت دارم.

وی با اشاره به اینکه علاقه به کار موجب شد که با وجود داشتن دو فرزند، تمام سختی‌های شیرین و جذاب این شغل را قبول کنم، خاطرنشان کرد: خبرنگاری شغل نیست یک حرفه است و ما عاشقانه قلم می‎زنیم و با اندیشه به سراغش می‌رویم و دغدغه‌ها و مطالبات مردم را به گوش مسئولان می‌رسانیم.

بانوی خبرنگار مازندرانی با بیان اینکه مسئولان و مدیران کشور در قبال این همه عشق و تعهدی که خبرنگاران دارند اما گامی برای تأمین معیشت آن‌ها برنداشتند و ما را مورد بی‌مهری خود قرار داده‌اند، تصریح کرد: متاسفانه عدم حمایت خبرنگار از سوی متولیان امر یا مسئولان موجب شده که قلم‌های خبرنگاران کمی سُست شود و برخی‌ها برای امرار معاش خود مجبور ‌شوند دست به انعکاس اخباری بزنند که مناسب پوشش دادن نیست و ممکن است از مسئولی که شاید صلاحیت آن صندلی را نداشته باشد یا نقدهای فراوانی به جایگاهش وارد باشد، حمایت کند.

مقدس تاکید کرد: امرار معاش خبرنگاران آنقدر سخت شده که متاسفانه برخی‌ها شاید البته بسیار اندک قلمشان را برای کسب درآمد فروخته و به جای پوشش معضلات جامعه و مطالبات مردمی، وارد بازی سیاسی مسئولان می‌شوند و آن را وارد کار خبر می‌کنند.

وی یادآورشد: در برابر تحمل سختی‌هایی که خبرنگاران برای تهیه خبر و مسئولیت سنگین نشر خبرها دارند، انتظار می‌رود به‌ جای حق التحریرهای گاه و بی‌گاهی که بعضی مواقع ممکن است واریز نشود و یا مبلغ بسیار کمی واریز می‌شود، یک حقوق ثابت یا حداقل یک بیمه‌ مستمری برای خبرنگاران درنظر گرفته شود.

این بانوی خبرنگار مازندرانی در ادامه با تاکید بر اینکه از نگاه من حرفه خبرنگاری و خبرنگار باید از وادی سیاست جدا باشد، افزود: خبرنگار باید در حوزه اجتماعی و در کنارش سیاسی قلم بزند و دغدغه و مطالبه مردم را بنویسد و به گوش مسئولین برساند در حالی که خودش یک عالمه درد و مشکل دارد اما باید مطالبه گر حق مردم باشد و هم‌صدا و متحد بودن خبرنگارها می‌تواند مطالبات خودشان را دریافت کنند که متاسفانه این ناهماهنگی در استان مازندران وجود دارد.

مقدس گفت: رسالت خبرنگار در رساندن اخبار به دور از انتقادات نادرست است و رسانه یکی از مهم‌ترین ابزار ارتباطی آن در قرن حاضر نقش مهمی در تحقق آزادی اطلاعات دارد که امیدوارم با توجه به اصل ۲۴ قانون اساسی که بیان شده مطبوعات و خبرگزاری‌ها در بیان مطالب آزاد هستند همواره جامه عمل پوشانده شود.

وی بی توجهی مسئولان و شنیده نشدن صدای خبرنگار و پاسخ ندادن به آن را یکی از خاطرات تلخ خود اشاره کرد و گفت: کار خبر پر از استرس بوده و به همه بانوان خبرنگار استان مازندران که با تمامی همت و پشتکار هم در عرصه خبر که حرفه سخت و طاقت‌فرسایی است قلم می‌زنند و هم در اجتماع حضور دارند و هم در خانه به عنوان مادر و همسر نقش ایفا می‌کنند تبریک می‌گویم.

این بانوی خبرنگار مازندرانی در ادامه با اشاره به اینکه چالش و مشکلاتی که بانوان در عرصه خبر دارند بیشتر از آقایان بوده است، یادآور شد: از مدیرکل امور بانوان در استانداری و یا هر مسئول و مدیری که چه در استان و چه در شهرستان هستند می‌خواهم که به بانوان خبرنگاری که در استان چه به صورت علمی و یا تجربی مشغول فعالیت هستند اهمیت داده و در نگاه اول تخصص و نوشتن یک خبرنگار برای مسئول مهم باشد و بر اساس تخصصی که خبرنگار دارد و زحمت می‌کشد به آن حداقلی‌ها توجه کنند.

این خبرنگار با بیان اینکه به عنوان یک بانوی خبرنگار در شهرستان محمودآباد مشغول فعالیت است، گفت: از نماینده مردم در مجلس و فرماندار و مدیران شهر خود انتظار دارم که علاوه بر ارزش دادن به کار خبر، بیمه خبرنگاری حداقل کاری است که می‌توانند پیگیری کنند.به گزارش سلام بانو، بکی از ویژگی‌های خبرنگاران، انقلابی، متعهد و شجاع بودنشان است که با بیان واقعیت مسائل و مشکلات جامعه در تمامی حوزه‌ها، این رسالت را بر دوش می‌کشند و نسبت به آن تعهد دارند.

این بانوی خبرنگار مازندرانی در ادامه با اشاره به اینکه چالش و مشکلاتی که بانوان در عرصه خبر دارند بیشتر از آقایان بوده است، یادآور شد: از مدیرکل امور بانوان در استانداری و یا هر مسئول و مدیری که چه در استان و چه در شهرستان هستند می‌خواهم که به بانوان خبرنگاری که در استان چه به صورت علمی و یا تجربی مشغول فعالیت هستند اهمیت داده و در نگاه اول تخصص و نوشتن یک خبرنگار برای مسئول مهم باشد و بر اساس تخصصی که خبرنگار دارد و زحمت می‌کشد به آن حداقلی‌ها توجه کنند.

این خبرنگار با بیان اینکه به عنوان یک بانوی خبرنگار در شهرستان محمودآباد مشغول فعالیت است، گفت: از نماینده مردم در مجلس و فرماندار و مدیران شهر خود انتظار دارم که علاوه بر ارزش دادن به کار خبر، بیمه خبرنگاری حداقل کاری است که می‌توانند پیگیری کنند.

به گزارش سلام بانو، یکی از ویژگی‌های خبرنگاران، انقلابی، متعهد و شجاع بودنشان است که با بیان واقعیت مسائل و مشکلات جامعه در تمامی حوزه‌ها، این رسالت را بر دوش می‌کشند و نسبت به آن تعهد دارند.

لینک کوتاه : https://khateshomal.ir/?p=11138

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.