5

اجرای ۳۰ برنامه و بیش از ۷۵۰ فعالیت در هفته کتاب در مازندران

  • کد خبر : 13510
  • ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۸
اجرای ۳۰ برنامه و بیش از ۷۵۰ فعالیت در هفته کتاب در مازندران
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اعلام برگزاری ۳۰ برنامه در هفته کتاب، گفت: این برنامه‌ها با مشارکت دیگر دستگاه‌های فرهنگی برگزار خواهد شد، هم چنین بیش از ۷۵۰ فعالیت را برای اجرا در این هفته پیش‌بینی می‌کنیم.

به گزارش “خط شمال” احسان آهنگر در نشست خبری با خبرنگاران که به مناسبت هفته کتاب برگزار شد، اظهار کرد: هفته کتاب فرصتی مغتنم برای جلب‌توجه عموم به کتاب و کتابخوانی است.

وی هفته کتاب را فرصتی طلایی چاره‌اندیشی درباره این حوزه و آموزش انس با کتاب دانست و ابراز امیدواری کرد؛ با برنامه‌ریزی‌های دقیق شاهد توسعه و ترویج افزایش سرانه مطالعه در کشور و استان خواهیم بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با تاکید بر اشاعه فرهنگ کتابخوانی در مازندران، تصریح کرد: باید تلاش کنیم همه آحاد مردم در این مسیر همراه شوند، در جامعه اسلامی نیز تاکید بسیاری بر کتاب به‌عنوان امر اثرگذار در زندگی فردی و اجتماعی شده است.

آهنگر درباره اهداف برگزاری هفته کتاب، گفت: توسعه فرهنگ مکتوب از تولید تا توزیع، توجه به کیفیت آثار و فروش آن، توسعه کتابخوانی به‌ویژه در نسل جوان و نوجوان، ایجاد شور و شوق در کودکان و نوجوانان و ارتقاء سطح زندگی به کمک کتاب از جمله اهداف ما محسوب می‌شود.

وی شعار محوری هفته کتاب در سال جاری را “آینده خواندنی است” اعلام کرد و گفت: این شعار محوری بوده و انتظار توجه ویژه به آن در برنامه‌های ناظر به آینده نهادهای فرهنگی داریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: برای بهره‌برداری بیشتر از کتاب باید این امر در طول سال مورد توجه قرار گیرد نه آن که محدود به یک هفته باشد.

آهنگر یادآور شد: انتظار داریم دبیرخانه دائمی هفته کتاب راه‌اندازی شود تا در جهت تقویت کتابخوانی حرکت و از قِبَل آن بتوانیم سیاست‌گذاری‌های مبتنی بر نگاه بومی در استان داشته باشیم.

وی درباره اهم برنامه‌های هفته کتاب، اعلام کرد: جشنواره کتاب و کودک امروز برگزار شد و دومین برنامه نواختن زنگ کتاب در استان بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: برنامه‌های بعدی شامل راه‌اندازی کاروان کتاب در مناطق کم‌برخوردار، برگزاری جلسات قصه‌گویی و شعرخوانی در سراسر کتابخانه‌های استان، بازدید از کتابخانه‌های عمومی توسط دانش‌آموزان، تجدید میثاق با شهدا و دیدار با خانواده‌های ناشران و نویسندگان متوفی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی “چگونه کتاب بخوانیم” برای خانواده‌ها، اجرای طرح‌ جمع‌آوری بازیافت زباله‌های خشک و اهدای کتاب، پویش کتابخوانی پیرامون فلسطین، کارگاه پژوهشی آشنایی با منابع مکتوب درباره فلسطین، نشست تخصصی با محوریت بزرگداشت علامه طباطبایی و افتتاحیه نمایشگاه کتاب در مجتمع سلمان هراتی است.

آهنگر خاطرنشان کرد: نشست هم‌اندیشی فعالان و رسانه‌های مکتوب، میزگرد تخصصی آسیب‌شناسی مشکلات ناشران، همایش تجلیل از ناشران و فعالان این حوزه با رونمایی ۱۰ عنوان کتاب و میزگرد تخصصی آشنایی با منابع مکتوب پیرامون زبان مادری ویژه ناشران از دیگر برنامه‌ها خواهد بود.

وی بیان کرد: به دنبال برگزاری نمایشگاه سراسری کتاب در استان هستیم، اما کیفیت برگزاری آن اهمیت ویژه دارد و برگزاری آن منوط به تامین بودجه و کیفیت است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره کیفیت برگزاری برنامه‌های هفته مازندران گفت: واقفیم که اختتامیه برگزارشده درخور هفته مازندران نبود اما هیچ دستگاه دولتی توان برگزاری برنامه‌هایی مانند آن چه در هفته مازندران برگزار کردیم را ندارد، در ابتدای این مسیر قرار داریم و گام اولیه را برداشتیم که باتوجه به گستردگی جغرافیایی شاهد اتفاقات خوبی بودیم.

آهنگر با اشاره به اینکه به دنبال فهم مشترک جهت دستیابی به برنامه‌های مشترک در ترویج کتابخوانی هستیم، افزود: هدف نباید تنها افزایش سرانه مطالعه باشد و گسترش کیفی فرهنگ از اهداف ما است.

لینک کوتاه : https://khateshomal.ir/?p=13510

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.