3
بیست و پنجمین آتش‌سوزی سال جاری در میانکاله:

عامل انسانی در آتش‌سوزی میانکاله دخیل بود؟

  • کد خبر : 1285
  • ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷
عامل انسانی در آتش‌سوزی میانکاله دخیل بود؟
سیزدهم مرداد ۱۴۰۰ حوالی ظهر در منطقه ساحلی میانکاله آتش‌سوزی مهیبی رخ داد که متاسفانه حدود پنج هکتار از پوشش گیاهی منطقه شامل انبوه درختچه‌های انار و بوته‌های سازیل و تمشک همراه با لانه‌های انواع جانوران بومی از بین رفت.

این آتش‌سوزی براساس مستندات موجود قطعا عمدی و عامل انسانی در آن دخیل بوده است که با تلاش محیطبانان زحمتکش و بومیان دلسوز میانکاله و تدابیر مدیریت جدید این پناهگاه جناب دکتر کلانه و همچنین با ارسال ماشین آتش‌نشانی از سوی شهرداری بهشهر و با استفاده از لودر اجاره‌ای پاسگاه مرکزی محیطبانی میانکاله پس از ساعاتی مهار شده است.

این آتش‌سوزی بیست و پنجمین آتش‌سوزی سال جاری در میانکاله بوده و لازم به ذکر است به‌فاصله فقط چند ساعت از پایان حادثه فوق‌الذکر آتش‌سوزی دیگری نیز حوالی غروب آفتاب در فاصله چندکیلومتری مورد قبلی در منطقه یولاف میانکاله در مساحت حدود دو هکتار به وقوع پیوست که خوشبختانه تا ساعت یازده شب مهار شد.

متاسفانه امکانات اطفاء حریق این ذخیره‌گاه بی‌همتای بین‌المللی بسیار محدود و ابتدایی است بنابراین از مسئولین امر انتظار می‌رود اقدامات عاجل و شایسته‌ای در ارتباط با تجهیز این ذخیره‌گاه بی‌نظیر بین‌المللی به‌عمل آورند.

در بین حدس و گمان‌های رایج بابت علت‌ها و دلایل آتش‌سوزی‌های سریالی میانکاله این گمانه‌زنی در بین اهالی منطقه نیز وجود دارد که عواملی بویژه با قصد واگذاری مدیریت میانکاله به استان گلستان دست به اینگونه اقدامات عمدی زده باشند.

همونطور که بارها این موضوع مطرح شده امکانات اطفاء حریق در میانکاله بسیار ابتدایی و ضعیف بوده و برای تجهیز این ذخیره گاه به امکانات بیشتر میبایست حداقل یک لودر و یک ماشین آتش‌نشانی در اختیار مدیریت پناهگاه باشد.

در واقع موضوع اطفاء حریق در عرصه‌های طبیعی و جنگل‌ها از وظایف وزارت جهاد کشاورزی بوده که به همین منظور جهت تامین مالی ردیف ویژه‌ای در بودجه کشور تعریف شده است.

براساس بند (ج) ماده 14 قانون مدیریت بحران مصوب سال ۱۳۹۸ مسئولیت اطفای حریق درجنگل‌ها و مراتع با وزرات جهاد کشاورزی بوده و بر همین اساس در سال ۱۴۰۰ اعتباری برای وزرات جهادکشاورزی دراین خصوص درنظرگرفته شد.

با توجه به فوریت موضوع و جلوگیری از وارد آمدن آسیب‌های بیشتر به این ذخیره‌گاه و سرمایه ملی و جهانی در کنار پیگیری موضوع تخصیص ردیف بودجه از طریق نمایندگان گرامی مجلس و ائمه محترم جمعه و سایر متولیان امر قصد داریم انشالله با همراهی چندتن از دوستداران محیط زیست و دلسوختگان میانکاله اقدام به ایجاد کمپینی جهت جمع آوری کمک‌ها و همیاری مردم و بزرگان و خیرین ملی و منطقه‌ای و خرید یک دستگاه ماشین آتش‌نشانی و یک دستگاه لودر و اهداء آن جهت استفاده در این ذخیره گاه کنیم.

در نتیجه حساب مشترکی بنام مدیر محترم ذخیره‌گاه و دو تن از مسئولین تشکل‌های زیست‌محیطی ثبت شده و با سابقه و معتمدین منطقه میانکاله افتتاح و متعاقباً اعلام خواهد شد که انتظار داریم انشالله افراد توانمند و خیرین بزرگوار کشور و به‌ویژه استان مازندران در این امر خیر و خداپسندانه مشارکت کنند.

جمال ابوطالبی عبدالملکی عضو کمیته مشورتی میانکاله
مدیر انجمن دوستداران محیط زیست سبز زاغمرز

لینک کوتاه : https://khateshomal.ir/?p=1285

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.